Pedagogisk dokumentation - Vad Hur Varför

Att ta mig an denna uppgift känns spännande. Jag har i tidigare kurser läst "Att fånga lärandet" och "Varför pedagogisk dokumentation" och vi har använt oss av innehållet i vårt förändringsarbete på förskolan. Det var med nya ögon jag läste och insåg att vårt arbete på förskolan har förändrats och att vi nu efter ca 8 år som Reggio Emilia inspirerad förskola verkligen har utvecklat vårt arbetssätt och framför allt miljöerna på förskolan. Fast vi kan bli bättre på allt och framför allt pedagogisk dokumentation.
Det var även nyttigt att ta sig an Lpfö98/10 utifrån pedagogisk dokumentation. Läroplanen är nyligen reviderad så vi har inte hunnit att fördjupa oss i alla delar ännu.

I mitt arbetslag pratar vi mycket kring pedagogisk dokumentation. Vi har olika kunskaper kring vad det är, det underlättar om alla har samma kunskap och att vi tillsammans tar del av litteratur som rör ämnet. Om vi tittar runt på avdelningen finns viss dokumentation uppsatt i form av bilder eller text kring olika former av lärprocesser. Det finns även en form av dokumentation som synliggör verksamheten och dess innehåll.

Vad vill vi dokumentera? Vi vill dokumentera barnens lärprocesser, tankar och miljöer. Vi dokumenterar det barnen kan! Hillevi Lenz Taguchi skriver att det är dokumentationens uppgift att synliggöra barnen som kompetenta, rika och aktiva i sitt kunskapande. Att det är utgångspunkten i barnens fortsatta utforskande. I läroplanen står det " För att stödja och utmana barn i deras lärande behövs kunskap om varje barns erfarenheter, kunnande och delaktighet......." (s.14, Lpfö 98/10). Vi har efter diskussioner i arbetslaget nu valt att fokusera våra dokumentationer till processer som rör vårt projekt som just nu handlar om rymden. Vi har valt att göra så här för att vi tillsammans ska kunna ha ett gemensamt fokus och att dokumentationerna är samlade kring en del. Vi hoppas att detta ska leda till en bättre fungerande pedagogisk dokumentation.




En dokumentation kan se ut så här , när tiden inte räcker till.








Hur gör vi pedagogisk dokumentation? Vi håller på att prova oss fram hur själva dokumentationen går till "vi behöver hitta dokumentationsmetoder och tekniker som stöder och underlättar......." (s.61, Werner-Godee 2010). Just nu använder vi oss av papper, penna, kamera. Det insamlade materialet diskuterar vi sedan på "reflektionstiden" som finns inlagt på schemat en timme i veckan! Vi försöker även passa på när tillfälle ges. Hon skriver även i sin bok "Stor koncentration och öppna sinnen krävs för att kunna fånga upp det som sker" (s.36). När man väl sitter i situationer så är det det vi ska göra. Att försöka släppa alla andra måsten och bara fokusera på situationen. Det är inte så lätt men tillsammans i arbetslaget så är målet att få det fungera. Vi försöker dela barnen i mindre grupper och i vissa fall är en av oss enbart dokumentatör.

Vi använder oss även av " Portfolio pärmar" där vi följer det enskilda barnens processer. I läroplanen står det även att vi förskollärare ska dokumentera varje barns utveckling för att vi sedan ska kunna se till att förskolan ger alla barn möjlighet till att utvecklas och att vi följer läroplanens mål. Vi jobbar med att finna en ny form för detta, i form av ett digitalt verktyg. Men i övergångsperioden så har vi pärmarna kvar ( se bilden nedan).







Varför använder vi oss av pedagogisk dokumentation? Av många olika anledningar men som jag nämner tidigare har vi valt att koncentrera hitta ett gemensamt fokus. Med den pedagogiska dokumentationen vill vi ge barnen bästa förutsättningar i starten på sitt livslånga lärande, genom att synliggöra deras lärprocesser.
" I Reggio Emilia är dokumentationens viktigaste uppgift att synliggöra barnen som rika, kompetenta och aktivt kunskapsskapande subjekt, samt att utgöra utgångspunkten för barnens fortsatta utforskande och kunskapande" (s.7, Lenz Taguchi 1997). Hon menar också att pedagogisk dokumentation är en form av kommunikation. Vi pedagoger fångar upp barnens tankar, erfarenheter och kunskap i dokumentationerna. När vi sedan ger dokumentationen tillbaka till dom så kommunicerar vi tillbaka till dom " barnen får syn sina egna tankar igen för att utgå från dem i sitt fortsatta tänkande" (s.34 Lenz Taguchi 1997)

Det är även viktigt att vi använder oss av dokumentationer för att utveckla, synliggöra och utvärdera vår verksamhet. I läroplanen nämns detta. Självklart måste vi pedagoger också utvärdera och reflektera över vårt arbete genom olika dokumentationen. Att man ifrågasätter sig själv och andra kollegor för att utveckla sig själv och verksamheten.


Litteratur
Wehner-Godee C, Att fånga lärandet pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier , Liber AB 2010
Lenz Taguchi H, Varför pedagogisk dokumentation ? Stockholm: HLS Förlag, 1997
Skolverket , Läroplan för förskolan LPFÖ 98 reviderad 2010, Stockholm, Fritzes 2011


Hej från Mariette



- Posted using BlogPress from my iPad

- Posted using BlogPress from my iPad