lördag 18 augusti 2012

Att arbeta med portfolio

Jag har läst boken "Att arbeta med portfolio- teori, förhållningssätt och praktik" av Roger och Birgitta Ellmin. Redan innan jag börjar läsa boken har jag svårt för att ta till mig ordet portfolio, vi har på förskolan använt oss av metoden portfolio i dokumentationen av barnens lärande. Vi har haft "portfolio pärmar" där vi samlat barnens arbetet och lärande. Det har skapat mycket stress att försöka hinna med alla barnens pärmar och alla pedagogerna har inte insett fördelarna med med hur man kan arbeta med bland annat innehållet tillsammans med barnen och föräldrarna.

I boken skriver dom "Portfolio är en form av pedagogisk dokumentation, ett sätt att samla dokument som ger ovärderlig information om elevernas utveckling och lärande." (s. 113). Vi har inte lyckats med detta, det har nästan enbart blivit ett sparande av alster som inte har lett  vidare.  I vissa fall så har det lett till att "att stödja och visa på barns utveckling och lärande" (s. 83).

Jag tro att barnen och föräldrarna har upplevt pärmarna som något positivt men enbart som ett sparande av alster. Att sedan skolan har en annan form av dokumentation har gjort att det inte har blivit "den "röda tråden" i det livslånga lärandet" (s. 54). Det är en av grundtankarna med metoden att lärandet inte får avbrytas, stoppas i de olika övergångarna mellan olika skolformer.

I boken får vi förslag på hur portfolion kan var uppbyggd att barnet kan rita ett självporträtt varje år och på så sätt kan man se på utvecklingen år efter år. Jag var själv på utvecklingssamtal för min 6 åring där jag fick se hennes självporträtt under förskole tiden. Hennes självporträtt som 6 åring var en grön ring med två gröna ringar som ögon.......vad säger det om hennes lärande? Själv sa hon senare som förklaring att hon inte kände för att rita just då. Fyller det då någon funktion?

Vi står nu i begrepp att använda oss av unikum som verktyg att dokumentera vår verksamhet och barnens lärande. Vi hoppas finna det mer meningsfullt och lättarbetat än portfolio pärmarna. Föräldrarna kommer att kunna bli mer delaktiga genom egna inloggningar. Detta hoppas jag kommer bli en mer anpassad "portfolio" för vår verksamhet.


Ellmin Roger & Birgitta Att arbeta med portfolio- teori, förhållningssätt och praktik  Gothia 2003



Hej från Mariette








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar